Artisanale koffie - wat is het en waarom is het beter dan gewone, overal verkrijgbare koffie?
Koffie is een van de populairste dranken ter wereld. Miljoenen mensen drinken het elke ochtend om zichzelf energie te geven voor de dag. De meesten van hen denken niet na over wat er eigenlijk in hun kopje zit. Wat drinken ze en is het gezond voor ze? Is de hoge winkelprijs van een populair merk koffie een garantie voor de hoge kwaliteit? Waarom zou je koffielabels lezen en kiezen voor artisanale koffies - nichekoffies, koffies die minder bekend zijn? Vandaag proberen we al deze vragen te beantwoorden.
Samenvatting:
- Waarom zijn ambachtelijke producten beter dan massaproducten?
- Artisanale koffie - wat is dat?
- Verschillen tussen ambachtelijke en in massa geproduceerde koffie
- Hoe herken je koffie van hoge kwaliteit?
- Ambachtelijke Mary Rose koffie
Waarom zijn ambachtelijke producten beter dan massaproducten?
Met de wijdverspreide toegang tot informatie - boeken, gespecialiseerde pers, blogs en websites van professionals - neemt ons bewustzijn nog steeds toe. We denken steeds meer na over wat we eten en drinken, wat we dragen, wat we kopen en wat we kiezen. We lezen vaker etiketten en labels van producten, we zoeken informatie op internet, we onderwijzen onszelf. We beginnen vraagtekens te zetten bij de overtuigende slogans die ons worden toegeschreeuwd door de kleurrijke advertenties van populaire producenten, die worden afgewisseld met een rijk vocabulaire. We laten ons niet langer misleiden door marketingtrucs. We willen producten kopen die echt van de hoogste kwaliteit zijn, niet producten die alleen maar als zodanig worden geëtiketteerd. Zelfs als dit een aanzienlijk hogere prijs met zich meebrengt. We kiezen producten die met passie zijn gemaakt, met aandacht voor detail, die uniek zijn. Dit wordt bevestigd door onderzoek waaruit blijkt dat de meeste consumenten eerder kiezen voor producten die met de hand zijn gemaakt. Consumenten waarderen ambachtelijke producten vanwege hun beproefde recepten en transparante productieproces. De meesten van ons willen graag weten dat er echte mensen achter de producten zitten die we kopen, en niet alleen maar zielloze machines.
Ambachtelijke koffie - wat is dat?
Artisanale producten zijn producten die op kleine schaal worden gemaakt, door lokale producenten. Er zitten mensen van vlees en bloed achter de productie en de producten die klanten bereiken zijn het resultaat van hun harde werk. Artisanale producten worden vaak gemaakt op traditionele wijze, met de hand, zonder gebruik van machines of chemicaliën - in het geval van voedingsmiddelen. Ze worden gemaakt van natuurlijke ingrediënten - niet geïmporteerd uit dubieuze bronnen. Je vindt deze producten niet in de schappen van populaire supermarkten en hun hoeveelheid is zeer beperkt. Ambachtelijk of handgemaakt kunnen alledaagse producten zijn, maar ook voedingsmiddelen - honing, jam, augurken, sterke drank of koffie - een van de populairste dranken ter wereld. De koffiemarkt is enorm. Elk jaar worden er miljarden kilo's koffie geproduceerd. Deze markt wordt onvermijdelijk gedomineerd door grote bedrijven, merken die iedereen kent en die gericht zijn op de hoogst mogelijke winst. Hoewel ze hun producten vaak aanprijzen als producten van de hoogste kwaliteit, premium, telt kwaliteit in werkelijkheid helemaal niet. Het gaat om het geld. Naast deze giganten zijn er nichebedrijven, lokale bedrijven die met hun producten een zeer beperkt publiek bereiken. Hun producten zijn duurder, maar met de hogere prijs komt ook de echte hoge kwaliteit en aandacht voor elk detail van het productieproces. Tot voor kort werden dit soort producten - nichekoffies, geproduceerd op kleine plantages, gebrand in kleine, bijna onbekende branderijen - geassocieerd met producten die alleen beschikbaar waren voor kenners. De gemiddelde koffiedrinker dronk wat voorhanden was, in de dichtstbijzijnde winkel. Snel en goedkoop. Vandaag, in het tijdperk van online winkelen en brede toegang tot de meest uiteenlopende producten, kunnen we letterlijk alles gemakkelijk kopen. Er verschijnen steeds meer ambachtelijke koffiebranders die hun producten via het internet verkopen en zo een groter publiek bereiken. En het publiek raakt steeds meer geïnteresseerd in goede koffie die echt van hoge kwaliteit is en niet alleen op het etiket staat. Dus laten we het eens definitief ophelderen: ambachtelijke koffie - wat is dat? Waarom is het de moeite waard om meer te betalen voor koffie van goede kwaliteit? Hoe herken je een kwaliteitskoffie?
Verschillen tussen ambachtelijke en in massa geproduceerde koffie
Veel factoren beïnvloeden de smaak en het aroma van koffie. In feite is elke fase van de bereiding extreem belangrijk en elke kleine verandering kan de smaak en het aroma van het brouwsel drastisch veranderen. Waarin verschillen ambachtelijke en in massa geproduceerde koffiesoorten wat betreft de productie en hoe beïnvloedt dit het uiteindelijke karakter van het product? Laten we bij het begin beginnen.
De teelt van de koffieplant
Coffea is een zeer gevoelige plant voor klimatologische en topografische factoren. Om een koffieplant waardevolle vruchten te laten produceren waaruit de koffiebonen worden gepeld, moet de plant groeien in voldoende vruchtbare grond, temperatuur en vochtigheid. Voldoende zonlicht is ook belangrijk en daarom worden koffieplanten in bergachtige gebieden geteeld - hoe hoger de plant staat, hoe beter de kwaliteit van de vrucht. Bergachtig, hooggelegen terrein is echter ontoegankelijk voor machines. Het is niet de moeite waard voor grote koffiebedrijven, die gericht zijn op het maken van zoveel mogelijk winst en zo snel mogelijk, om te investeren in de handmatige teelt van de koffieboom, die meer tijd kost en meer arbeid vereist. Industriële koffie verliest het van meet af aan van ambachtelijke koffie - deze wordt verbouwd op lager gelegen land - minder waardevol, maar waar machines die de koffieteelt verbeteren wel kunnen komen. Bovendien is de grond waarop de planten groeien onvruchtbaar, zonder enige waarde, maar vol chemicaliën en pesticiden.
Oogsten van koffiebessen
Op kleine plantages op grote hoogte oogsten de telers de koffiebessen met de hand, waarbij ze de bessen zorgvuldig selecteren en alleen de beste en meest waardevolle exemplaren uitkiezen. Ze hebben de tijd en de gelegenheid om elke koffiebes nauwkeurig te bekijken. Op plantages waar de oogst bestemd is voor massaproductie, worden de koffiebessen in bulk geoogst - samen met de goede bessen worden ook de onrijpe, bedorven of door ongedierte aangetaste bessen verzameld. De bonen die hiervan worden gepeld, zijn van veel mindere kwaliteit. Na de oogst wordt de kwaliteit van de korrels beoordeeld door Q graders - zij controleren op rotte, gefermenteerde, gebarsten, door insecten aangevreten of onrijpe korrels. Kleur en aroma worden ook beoordeeld. De gebreken worden geteld en op basis hiervan worden de koffiebonen verdeeld in verschillende segmenten: specialiteit (hoogste kwaliteit), premium, ruil, onder standaard of uit (laagste kwaliteit, "afval"). Interessant is dat de bonen die worden afgekeurd helemaal niet worden weggegooid. Ze belanden in de massaproductie en vervolgens in de schappen van supermarkten.
Transport van koffiebonen
Gedroogde, voorbewerkte, ruwe koffiebonen gaan van de kleine plantage rechtstreeks naar de branderij of groothandelaar, meestal zonder tussenpersonen. De koffiebonen worden verpakt in jutezakken en in grote zeecontainers geladen. Het transport over zee duurt meestal ongeveer een maand. Grote koffiebedrijven hebben vaak geen eigen plantages, maar gebruiken tussenpersonen - de bonen die op deze manier worden verkregen, leggen niet alleen een lange weg af naar de industriële branderij, maar worden vaak eerst opgeslagen, zelfs voor meerdere jaren, zodat ze hun waardevolle kwaliteiten verliezen.
Koffiebonen branden
Grote koffiebedrijven die de lage kwaliteit van hun bonen willen "verbergen", branden ze donker. Zeer donker gebrande koffie is sterker van smaak, bitterder, tegelijkertijd zijn de smaak en het aroma niet zo rijk, men voelt geen diepte. De bonen zijn gewoon verbrand. Daarnaast verkorten grote bedrijven, die zoveel mogelijk willen besparen op koffiebrandtijd, het brandproces van koffiebonen door ze op zeer hoge temperaturen te branden. De bonen worden vet van de essentiële oliën die erin zouden moeten blijven zitten en na een tijdje worden ze ranzig. Ze verliezen ook de smaaktonen die kenmerkend zijn voor de regio waar ze vandaan komen. Echte Braziliaanse koffiebonen zouden bijvoorbeeld waarneembare noten- en chocoladetonen moeten hebben. Maar elke in massa geproduceerde koffieboon, zelfs als er "Brazilië" op de verpakking staat, smaakt hetzelfde. Massaal gebrande koffies worden weer opgeslagen in magazijnen, wachtend op verkoop voor soms wel enkele maanden en verliezen zo volledig hun waarde. Kleine, ambachtelijke koffiebranders besteden veel meer tijd aan het branden van de bonen. Ervaren branders passen de brandtijd en -temperatuur aan aan het sensorische profiel dat ze willen bereiken. Ze benaderen dit met passie en toewijding. Ze halen het beste uit de bonen naar boven.
Hoe herken je koffie van hoge kwaliteit?
Het eerste waar je aan denkt als je onderscheid wilt maken tussen commerciële en ambachtelijke koffie is de prijs. Inderdaad, een koffie van hoge kwaliteit, afkomstig van een kleine plantage en gebrand in een kleine artisanale brander, kan niet goedkoop zijn. Dit betekent echter niet dat een product van lage kwaliteit goedkoper zal zijn. Massaproducenten prijzen hun producten vaak te duur. Ze kleden koffie van bonen van lage kwaliteit aan met prachtige gouden verpakkingen die doen denken aan producten uit het topsegment. Ze adverteren ze als de beste op de markt en bereiken zo veel consumenten die zich laten misleiden door de gelikte marketing en de bedrieglijk hoge prijs. De gemiddelde klant let niet op het gebrek aan basisinformatie op het koffie-etiket, die zou getuigen van de feitelijke hoge kwaliteit. Een goede koffie is een koffie met een transparant etiket dat informatie geeft over de exacte herkomst van de bonen (land, regio, naam van de plantage), de hoogte (hoe hoger de hoogte, hoe beter de kwaliteit van de bonen), de botanische variëteit of het sensorische profiel. Zeer belangrijke informatie die op het etiket van een kwaliteitskoffie moet staan, is ook de manier waarop en de datum waarop de bonen werden gebrand. Het is het beste om koffie te drinken binnen 7-90 dagen na het branden van de bonen. Na deze tijd zal de koffie verweren en zijn waardevolle kwaliteiten verliezen. Als je deze basisinformatie niet op het koffielabel kunt vinden, zelfs als de koffie wordt aangeprezen als "de beste kwaliteitskoffie ter wereld", laat je dan niet voor de gek houden.
Artisanale Mary Rose koffie
Veel koffieliefhebbers die dagelijks gewone, in de winkel gekochte koffie drinken, weten niet wat er eigenlijk in hun kopjes zit. Dit is niet verwonderlijk. Ze zijn gewend aan één smaak. Iemand die nog nooit de echte, ambachtelijke koffie heeft geproefd, weet niet wat hij mist. In de mode van een gezonde levensstijl en gezonde voeding is het de moeite waard om te kiezen voor producten van hogere kwaliteit - van een gecontroleerde bron, vers, gemaakt met een individuele benadering. Artisanale koffie staat garant voor uniciteit, rijke smaken en aroma's, maar ook voor een goed product en een verse branding. Als we je hebben overtuigd, hoef je niet ver te zoeken naar een goede ambachtelijke koffie - we raden je de Mary Rose koffies aan die we in onze winkel aanbieden, afkomstig van een kleine koffiebranderij in Polen. Heerlijke Braziliaanse koffiebonen uit drie regio's - Cerrado, Guaxupé en Mogiana - zijn verkrijgbaar. Mary Rose koffiebranderij biedt ook een ongelooflijk subtiele koffieboon uit Colombia, uit de regio Medellín - met chocolade, karamel en fruitige noten, en een prachtige koffieboon uit Mexico, afkomstig uit de omgeving van de twee Mexicaanse steden Jaltenango en Villa Corzo, met een lichte, aangename smaak en zachte body.
Er is een gezegde: je bent wat je eet (en drinkt). Het is dus verstandig om te kiezen voor gezonde producten uit betrouwbare bronnen - zelfs als ze iets duurder zijn. Het is een investering in je eigen gezondheid!
Informatiebron: